טיול 4×4 לצייד שטפונות בנחלי הדרום

שטפונות במדבר יהודה מתאפיינים בעוצמתם הגבוהה ובמשכם הקצר, ובמפלים העוצמתיים שיורדים לים המלח.
עיקר המים מגיע מגשמים שיורדים בהרי יהודה, ממזרח לקו פרשת המים, וכן מגשמי המדבר המקומיים, מים אלה אלה זורמים בעוצמה דרך הערוצים העמוקים של נחלי מדבר יהודה, ונופלים בעוצמות אדירות ומפלים מרהיבים לבקעת ים המלח.
במקומות מסוימים נותרים גבים מלאים שיכולים להחזיק מים טובים אפילו בתחילת הקיץ, כגון, בירכת צפירה שבנחל צאלים, והגביםש\ של נחל רחף.

ינואר 2021, יצאנו שלושה רכבים לדרום מדבר יהודה בעקבות צפי לגשמים באזור דרום מדבר יהודה ובערבה. התכנסנו בצומת שוקת, התארגנות אחרונה והתחלנו נסיעה לכיוון היישוב כרמל הנישא מעל המדבר.
לפני הכניסה לשטח, מורידים קצת אוויר, ונכנסים לכיוון מזרח למצפה מדרג. עצירה קלה לתצפית ואנחנו בוחרים להתקדם לכיוון מפל חבר במטרה לתפוס (אולי) גל ראשון במפל.
בנסיעה רגועה אנחנו מתקדמים מזרחה בשביל הכחול, בדרך נוחה יחסית, שמתחברת בהמשך לשביל שחור, לבסוף לשביל ירוק אשר מביא אותנו למעוק המרשים של מפל חבר.
עוצרים, יוצאים מהרכבים לתצפית על המעוק המרשים, הגשם הקל שיורד מתחזק, ובמהרה הופך לסופה של ברד שמכניסה אותנו בחזרה לרכבים.
מחכים בסבלנות כשעה, הנחל יבש, הגל הראשון בושש לבוא.

אגני ניקוז מדבר יהודה

(מפת אגני ניקוז ונחלים במדבר יהודה)

בינתיים מקבלים דיווחים שדרומה מאיתנו, באגן ניקון של הנחלים הרדוף, שפן וצאלים יש התחלה של זרימות מים בערוצים. אנחנו מניעים את הרכבים יוצאים בחזרה בשביל הירוק, מתחברים לשביל השחור בכיוון מערב ודרום.

ככל שאנחנו מתקדמים דרומה הזרימות בערוצים משמעותיות יותר. הגלגלים חוצים את נחל חולד, ובהמשך את נחל חומט, בהמשך מגיעים לנחל משמר, שם הזרימה מרשימה יותר. עוצרים לצלם, ולהנות מרשרוש המים.
חוצים את נחל משמר וממשיכים לנחל הרדוף. נחל הרדוף הוא מיובליו הגדולים של נחל צאלים (ביחד עם נחל שפן), ואכן, הזרימה בן מרשימה ועוצמתית יותר.  חוצים בזהירות את הנחל, וממשיכים לנחל שפן.

הנסיעה בתוך נחל שפן הזורם חוויתית, המים שוצפים בגובה חצי גלגל, הערוץ הרחב בטוח יחסית, אבל עדיין, יש לנהוג במשנה זהירות במקטע הנסיעה בתוואי הנחל.
יוצאים מתוואי הנחל ומטפסים לכיוון מפל שפן המרשים שזורם בשצף.
מכאן המשך הנסיעה דרומה מביא אותנו לחציית נחל צאלים, בדיוק היכן שהטיפוס הרגלי לברכת צפירה מתחיל.
הנחל זורם בעוצמה במעבר הצר, ואנחנו עוצרים להתייעצות.
מחליטים לבדוק את גובה המים באזור החצייה ולהמנע מהרפתקאות מיותרות.
ר’, האמיץ בחבורה, נקשר לחבל ארוך שמעוגן לרכב, לוקח מקל (לבדוק בורות) וחוצה בזהירות את הנחל השוצף תוך שהוא בודק את העומק ומוודא שאין בורות שיפתיעו אותנו.
לשמחתנו, עומק במים באזור החצייה אינו עולה על גובה גלגל, ואחנו מתחילים לחצות כל אחת בתורו.

נחל צאלים

בסיום החצייה המוצלחת, ממשיכים בנסיעה לכיוון כפר הנוקדים, ובהמשך עולים לערד לשטוף קצת את הבוץ, לאכול משהו, ולצאת הביתה אחרי יום עמוס חוויות במדבר יהודה.

הערות למטיילים:

  • חציית נחלים זורמים יכולה  להיות מסוכנת מאוד ועלולה להסתיים בפגיעות נפש או ברכוש.
  • מומלץ לצאת לטיול שטפונות בקבוצה עם מדריכי שטח מוסמכים או ג’יפאים ותיקים ומנוסים.

    קישורים רלוונטים:
    אגני ניקוז ומים במדבר יהודה

תמונות מטיול שטפונות במדבר יהודה, ינואר 2021

דילוג לתוכן