טיול שקיעה מערד לים המלח ומעלה יאיר

יומן טיול שקיעה מערד לים המלח, דרך הר כפון, נחל חמר, לסיום כל הטוב הזה, מעלה יאיר האתגרי, העולה מכביש 90 למצוק ההעתקים בלילה לאור ירח

יוצאים מערד לנחל חמר

נפגשנו בשעה 18:00 חברי דרכים טובות 4X4 וחברים נוספים שנרשמו לטיול, במתחם פז שבכניסה לעיר ערד, ערכנו סבב הכרות בין החברים, קנינו קפה, מי שהיה צריך השלים ציודים, והתכנסנו לתדריך של ירון נעים, מוביל הטיול.
בתדריך ניתן דגש על שמירת נוהל שיירה, נסיעה בתנאי חושך, ורענון נהלי יציאה מהשטח לכביש. וסיימנו, והיידה, יצאנו לדרך.
התחלנו בנסיעה דרומה לכיוון מנחת ערד, על סמ”ש ירוק לכיוון הר קינה, בהמשך חלפנו על פני הר יהל והר כיפון, תאורה יפה של בין-ערביים, נוף מדברי הררי מהמם, ודרך רגועה המאפשרת נסיעה נינוחה.
בהמשך כניסה לסמ”ש כחול על גדה הצפונית של נחל חמר בדרך כבושה היטב, ולאחר כק”מ מעבר לשביל סמ”ש אדום, גם כאן נסיעה רגועה בהתאם לתנאי השטח.
עם רדת החשיכה עצרנו למנוחה קלה על שפת המצוק, מוציאים כיסאות, שולחנות, אודי, שהגיע עם בועז, מוציא עוגיות משובחות של הסבתא, בועז הכין קפה משובח, ישבנו וקשקשנו כשעה, כשמעלינו מליוני כוכבים מנצנצים על רקע השמיים השחורים.

מתכוננים לתחילת מעלה יאיר

מתקפלים, ממשיכים בסמ”ש אדום מזרחה, כעבור כשעה נוספת, עם זריחת הלבנה, יוצאים בזהירות לכביש 31 כביש ערד ים המלח. בצומת זוהר, ממשיכים על כביש 90 צפונה, וכק”מ אחרי חניון עין-בוקק והמלונות יורדים שמאלה בכניסה למעלה יאיר.
קובעים נוהל שיירה, מסדרים את הרכבים כך שרכבים חלשים יותר יהיו בין שני רכבים חזקים, ונהגים עם פחות נסיון יסעו אחרי המדריכים המוסמכים של דרכים טובות 4X4, ויוכלו לקבל הכוונה במידת הצורך.
מחפשים רגלית את השביל לתחילת המעלה תוך ידיעה שצריך להיזהר מבריכת בוץ גדולה עליה דווח לפני כשלושה שבועות, ולאחר שזה נמצא, והירח היה כבר מספיק גבוה, התחלנו בטיפוס איטי ונחוש של מעלה יאיר.
מעלה יאיר הוא אחד המעלות התלולים, הארוכים, והיפים ביותר בארץ. לאורך כחמישה קילומטרים הוא זרוע אבנים וסלעים, דרדרת ובורות. בליל ירח אפשר להתמצא בקלות, ולראות את בריכות המלח, את תוואי המצוק שעולה למדבר יהודה, ואת הרי מואב שממול.

הטיפוס במעלה יאיר

מטפסים ברציפות עד למדרגה, יורדים לבדוק את מצבה, מחליטים על נתיב, ומעבירים את כל השיירה בצורה בטוחה וחלקה.
המשך טיפוס במעלה, מעבר של קטעים קשים של דרדרת, יורדים להכווין ולעזור למי שמתקשה, לילה, בטיחות מעל הכל, סבלנות ונחישות מביאים אותנו לראש המעלה כשעתיים מתחילת הטיפוס, עייפים, אך מרוצים, שלמים וללא תקלות.
מלאי אדרנלין ותחושת סיפוק, מתייצבים לתמונה קבוצתית ליד הגל-עד של פורץ הדרך שעל שמו נקרא המעלה, ומפקד סיירת צנחנים יאיר פלד.
ממשיכים בנסיעה קצרה לחניון הלילה, מחממים מים לשתייה חמה, עוגת יומולדת לגיא, נשנוש קל, ופורשים למנוחה קלה תחת הכוכבים, והירח, ולמגע של רוח מדברית קרירה ומלטפת.

מעלה יאיר
סיום מעלה יאיר

בוקר של יום חדש

בבוקר, הגבעה למרגלותיה התמקמנו, מעניקה לנו צל וחסד ומסתירה את חום השמש העולה. מחממים מים לקפה, התקפלות זריזה ומתחילים בנסיעה צפונה על סמ”ש ירוק. עוצרים ליד העץ הנדיב שבנחל יעלים, שנותן צל נדיר של ממש, ומרחב ישיבה גדול. 
בתפריט ארוחת הבוקר: חביתות סלט ירקות, לחמים משובחים, גבינות, וכמובן קפה לסיום.
מתקפלים, ממשיכים צפונה בסמ”ש ירוק דרך נחל רחף, נחל קנאים ובאופק כבר אפשר לראות את מצדה, שלושת המדקגות הצפוניות, ואת הסוללה.
עוצרים לפני עליה לכביש מצדה ערד, ממלאים אוויר, בודקים את הרכבים, ונפרדים לשלום.

עוד טיול מוצלח ומאתגר של בא על סיומו.

(הטיול נערך במסגרת פעילות של דרכים טובות 4×4, בהובלה של ירון נעים)

דילוג לתוכן